woensdag 13 oktober 2010

Voor u gelezen

Na dertig jaar weer reeën gespot in Nieuwkoop    
Geschreven door RTV lokaal   
donderdag, 07 oktober 2010 06:34

Nieuwkoop - Boswachter John Pietersen stond 1 oktober oog in oog met een ree. En hoewel het goed gaat met de ree in Nederland, er worden in het Groene Hart nog weinig reeën gezien. Ook in de Nieuwkoopse Plassen was het meer dan 30 jaar geleden. Het aantal reeën werd in 1930 op ongeveer 3.000 geschat. Daarna zijn ze fors in aantal toegenomen. In 2008 werd hun aantal op ongeveer 70.000 gedacht. Tot op heden komt het ree echter weinig voor in het Groene Hart.
Pietersen: "In de Randstad ligt een intensieve infrastructuur. Wegen en sporen met hun geluidswallen zijn barrières voor reeën. Ook in de Nieuwkoopse Plassen is het ree al lang niet meer gezien."

Er gingen al geruchten rond dat er reeën gezien waren. Ook Pietersen zag al sporen. "Ik ben eerder wissels, slaapplekken en veegplekken tegengekomen. De laatste tijd ben ik wat specifieker gaan kijken of ik de dieren zelf ook tegenkwam. Maar ze zijn zeer schuw. Pas nu ik een reebok met eigen ogen gezien heb, weet ik het zeker.

Hoeveel dieren er in het plassengebied zitten, is niet duidelijk. Waarschijnlijk niet meer dan vijf. Wellicht planten ze zich volgend jaar voort.

Geen opmerkingen: