dinsdag 18 augustus 2009

Jachtseizoen....toerisme??

De laatste twee weken van juli zaten wij op vakantie in Elspeet. Vol enthousiasme zijn we iedere morgen en avond wild gaan kijken. En met succes. Zeker de eerste week. De aantallen liepen per keer soms op tot ruim 80 stuks grofwild. Ongekende aantallen, prachtige belevenissen. Enorm genieten. Enkele beelden hiervan staan al op deze blog, maar het mooiste komt nog: de video. Er zitten hele bijzondere beelden tussen en ik zal t.z.t. ook zeker niet nalaten hiervan fragmenten te publiceren. Wat wil nu het geval, mijn zwager zit nu op vakantie op de Veluwe en bezoekt iedere morgen en avond dezelfde gebieden als ik/wij, maar hij ziet een enkele ree tot niets. Nu vraag ik me af hoe dat kan..... heeft dit te maken met de recreatiedruk van de achterliggende weken op de Veluwe, of heeft het te maken met het geopende jachtseizoen of vallen de (grote) roedels uiteen? Ik kan er alleen maar naar gissen omdat wij vorig jaar zomer ook vrij laat in het seizoen waren en toch grote aantallen grofwild zagen. Ik sta voor een raadsel. Indien iemand mij kan voorzien van een mogelijke verklaring hou ik me aanbevolen. Bijgevoegd een (helaas onscherpe) foto van een groot roedel kaalwild vorige maand