woensdag 22 augustus 2012

Dagelijkse ontmoetingen

Het wonen op de Veluwe heeft als voordeel dat je  vaak wild kan kijken. Zomaar uit je werk 's avonds een rondje wild. Of gewoon overdag een onverwachte ontmoeting. Gewoon op een mooie zaterdagochtend op pad. Er ontstaan soms hele leuke gesprekken met wildliefhebbers en jagers. Je hoeft geen haast te hebben om je aantallen te scoren. Gewoon tijdens de 'gouden uurtjes' blijven kletsen. Niet de druk van, ik moet verder om wild te zien. Lekker rustig blijven genieten van een laveiend roedel, op je gemak wachten aan een veelbelovend weitje. Dit is werkelijk geweldig. Het verschil is zo groot met de randstad. Zou het ooit vervelen? Ik kan het me niet voorstellen. Ik heb het gevoel dat je hier veel dichter bij de natuur leeft. Logisch, je leeft er in. Het is een genot om op je fiets te stappen op weg naar je werk. Door het BOS.........
Je moet er wel oog voor hebben. En dat heeft mijn vrouw. Kort geleden waren wij boodschappen wezen doen. Opeens zei Dré: herten!!! Klaarlichte dag. Voor ik het bedoelde roedel had ontdekt, had Dre haar fototoestel al paraat. Zie hieronder het resultaat. Een plaatje en een vroutje om trots op te zijn. Het is geweldig leuk om te merken dat je vrouw vol enthousiasme achter je (hobby) staat.

Koffie met melk??
Het kunnen ook niet altijd scherpe foto's zijn, toch mooi
Een ander leuk moment was een ontmoeting in het veld. Zaterdagmorgen een fikse wandeltocht op het programma. Prachtig weer, mooie zonsopkomst, lichte nevel. Echt goed was het niet qua wild. Teveel verwend? Op een enkele foto van een sprong reeën onder slechte (licht)omstandigheden na, was het niet veel. Totdat er vlakbij de weg een (onbekende) wildspotter oog in oog stond met een prachtig edelhert. Wij voegden ons bij deze man uit Drente. Trots keek hij (het hert) in onze richting. Wat een zelfvertrouwen straalde hij uit. Een hert dat zeker mee gaat doen in de bronst. De nek begint al te zwellen, het gewei is geschuurd en de manen zijn in ontwikkeling. Helaas, mijn foto kreeg ik niet scherp. Er volgde een leuk gesprek met de collegaspotter. Wederzijdse wildervaringen werden uitgewisseld. Heerlijk om te zien dat anderen bezet zijn met dezelfde passie. Peter Hoogenberg bood aan om zijn scherpe foto te mailen. Ik ben hem dank verschuldigd dat hij dat niet bij woorden heeft gelaten. Daarom prijkt onderstaande foto op de blog. Mijn eigen foto was niet blogwaardig qua scherpte.
Peter Hoogenberg, bedankt

1 opmerking:

Tineke van der Linden zei

Leuk Pieter om weer wat van jullie te lezen. Wat een bofferd ben je om op de Veluwe te wonen al ben ik in de Hoekse Waard ook tevreden.
Wij zijn vorige week terugekomen van vakantie in Nunspeet.
Uiteraard zijn ook wij diverse keren 's morgens vroeg en 's avonds het bos ingetrokken. Mooi is de Veluwe met al zijn wild. We zijn niet ene keer voor niets het bos in geweest.
Ook het blaffen van een ree gehoord. Hij stond echt vlakbij ons maar toen ik het fototoestel omhoog hield, was tie foetsie. Toch nog wel wat foto's kunnen maken. Kijk maar op mijn blog.
En wie weet komen we jullie D.V. volgend jaar wel tegen in Elspeet of in het bos ;-)
Groetjes Tineke