donderdag 25 november 2010

Druilerig en nat...

een sombere Veluwe

Hoewel het weer somber, het bos druilerig en het wild afwezig is, wil ik u toch bovenstaande impressie niet onthouden. Elk jaargetuide heeft zijn charme. Zo ook de natte en troosteloze herfst. Terwijl wildminnend Nederland een mening vormt over de welstand van de dieren in de OVP, begeef ik me in het bos. En weer niet geheel onverdienstelijk. De bladeren zijn van de bomen. Dat geeft weer een heel anderre kijk op de anders zo bekende gebieden. Een gelegenheid bij uitstek om eens nieuwe weitjes te ontdekken, vaak niet een zo ver bij de vaste route vandaan, maar net verscholen. Ook heb ik verschillende mooie vaste hoogzits ontdekt. Toch stelt dit alleen niet tevreden, want ik ben met name in het bos voor het grofwild, al geniet ik ook enorm van de ijver van de grote bonte specht. Gelukkig stond ik afgelopen weekeind oog in oog met een bok en even later met zijn echtgenoot. Wel vrij ver weg om met een gewone lens een goede foto te maken. Ook het licht was niet echt jofel. Al genietend van elkaar (want ik neem aan dat de hinde van mij genoot:)), stonden we geruime tijd naar elkaar te kijken. Totdat ik opeens werd opgeschrikt door geritsel achter mij. Ik draaide mij om en ...........op ongeveer vier meter afstand liepen twee kapitale bokken die mij op dat moment nog niet hadden gezien. Door mijn schrikreactie maakte ik een onverwachte beweging waardoor zij het hazenpad kozen. Helaas gingen ze ook echt als een haas vandoor, waardoor ik geen gelegenheid meer vond om een foto te maken. De belevenis mocht er zijn. Pppffff....
Verder nog wat reewild gespot, overigens nog geen sprongvorming gezien. Dat komt nog wel als de voedselschaarste aanbreekt.

Dit was het voorlopig weer even........helaas. Ik plaats nog een laatste bericht in december met een terugblik op een wild 2010

1 opmerking:

Unknown zei

beste p wiegel,
het ontdekken van weitjes is heel leuk! vaak kan je er wild zien laveien. omdat ik wat ver af woon van de veluwe, ik woon in het westland, doe ik voorwerk met google earth of google maps. veelal staat bij de wildakkertjes een hoogzit op gesteld. daar is het vaak goed toeven!! zeker bij zons opgang of ondergang. dan maar hopen dat de jager de hoogzit niet nodig heeft!
gr.
ton

ps. ik geniet altijd van uw stukjes. wij doen altijd graag een bezoekje aan het leuvenum en het kroondomein vanaf aardhuisweg. ook komen we graag in het deelerwoud!